четвъртък, 14 януари 2021 г.

Новите рециклирани пътнически вагони на БДЖ – тема с продължение

 

Така изглеждат отвътре рециклираните вагони с възможност за превоз на трудноподвижни лица, произведени във вагонния завод в гр. Дряново

В началото на 2021–ва година, Пътническият консултативен съвет изрази своето становище по получения отговор от БДЖ на зададените въпроси, касаещи изпълнението на модернизацията на най–новите вагони на превозвача, както и дадохме някои предложения, пряко свързани с качеството на услугата в модернизираните вагони.

Представяме Ви изложените от нас нови факти:
"Становище 002/04.01.2021 от Пътнически консултативен съвет

Уважаеми господин Василев и господин Азов,

Благодарим Ви за бързият отговор, който ни върнахте в нощта на 24 декември.

Във връзка с това, прегледахме договорите сключени между "БДЖ ПП" ЕООД и изпълнителите, както и техническите спецификации за ремонт на вагоните серии 44.
 
Според договора, подписан между „БДЖ ПП“ ЕООД и „Коловаг“ АД, Възложителят – БДЖ, има правото по чл. 9, точка 4 – „Да прави рекламации при установяване на некачествен ремонт, който не е в съответствие с „Техническа спецификация на Възложителя“ и „Правилник за капитален ремонт на пътнически вагони“…“ и по точка 6 – „Да изисква от Изпълнителя преработване или доработване на некачествено извършени услуги в съответствие с уговореното в Договора“. Въз основа на това искаме да Ви представим няколко точки, които не са изпълнени спрямо „Техническа спецификация на Възложителя“:

• Точка 5.1 от допълненията изготвени на базата на техническата документация – „Салона да не се разделя от стъклена преградна стена“ – същите са монтирани във вагоните от Дряново.
• Точка 8.5 „…площи в салонната част на вагоните, разположени на места с добра видимост, с монтирани рамки за реклама – минимум 2 броя“ – липсват във вагоните от Дряново и Септември.
• Вагоните от Септември, не отговарят на броя на седалките според техническите данни на вагона I класа – 58 седалки, II класа – 78 седалки. Второкласното изпълнение на вагоните от Септември е с 60 седалки с разположение 2+1, а не както в техническата документация разположение 2+2 за II класа. Според техническата документация, разположението за I класа е 2+1, а за II класа е 2+2. В същото време инвалидните второкласни вагони са с 65 места с разположение спрямо техническата документация 2+2.
• В точка 17 от техническата документация е записано, че външното боядисване трябва да е изпълнено спрямо фиш UIC 842-5 и спрямо спецификациите на БДЖ. Вратите на вагоните от Септември се разминават по оцветяване (бели сега и червени при предните ремонтирани вагони), спрямо тези на вагоните от Дряново. Също така е отразено и че боята трябва да е издръжлива на химикали за премахване на графити.

Тези вагони са приети според чл. 10, точка 8 „Да приеме ремонтираните вагони от Изпълнителя, съгласно клаузите на настоящия договор“ и е възможно да не е възможна рекламация относно неизпълнените точки от „Техническа спецификация на Възложителя“.

В същото време искаме да използваме възможността и да Ви представим няколко предложения относно новоремонтираните вагони, които са лесни за реализация:

• В съставите на влаковете вагоните да са свързани и посредством междувагонните 18 жилни магистрални информационни кабели, което да позволи да се използва възможността за включване на влаковото осветление и да се използва аудио информационната системата на вагоните за информиране на пътниците за услугите които предлага влака, следваща гара, връзки и престой във възлови гари, закъснения и други. Също така това би позволило централно затваряне на вратите от локомотива или от всяка друга врата – възможност за по-пълноценно ползване на възможностите на новите локомотиви Смартрон. В момента такъв идеален модел би бил влак 8601/02, който се обслужва от нов локомотив и нови вагони.
• Обособяване на детски кът в 5-те вагона серия 84-44. Това включва претапициране на 4 седалки (една 4-ка с масичка) с нова тапицерия със забавен десен, подходящ за деца и облепянето на масичката с фолио с мотиви на забавни игри и/или други детски мотиви.
• Вагони, излизащи от ремонт с новата синя ливрея да се включват в състави с други вагони със същата ливрея, за да се избегне смесване на съставите в цветово отношение, което създава усещане за неподреденост и липса на внимание към детайлите в предлаганата пътническа услуга.
• Закупуване на баркод четци към съществуващите компютърни конфигурации за улесняване на билетните касиери и билетоиздаването при заверка на билети, при издаването на разлики и други.

С Уважение,
Пътнически консултативен съвет". 


Няколко дни по–късно получихме и официален отговор от БДЖ:
"Здравейте,

Благодарим Ви за направените предложения и изразената позиция по отношение на изпълнението на договорите за ремонт на пътнически вагони. 

Както поехме ангажимент, поставените от вас въпроси - по Становища 001/23.12.2020 и 002/04.01.2021 - бяха разгледани със съответните технически лица, и можем да коментираме следното:

1. Обща информация по рециклираните вагони.

Дейността е започнала когато е било сформирано дружеството БДЖ Булвагон АД - съвместно предприятие между БДЖ Пътнически превози ЕООД, Вагоноремонтен Завод - 99 АД - Септември и Вагонен Завод Интерком ООД - Дряново, и му е възложено рециклиране на 40 бр. пътнически вагона. Първите вагони - 15 на брой, са разпределени между двата жп. завода, като на Вагоноремонтен Завод - 99 се превъзлага рециклирането на 7 бр. вагона, а на Вагонен Завод Интерком - на 8 бр. вагони.

Първоначалното възлагане е рециклирането да се извършва по единна спецификация, но с двата завода са сключени анекси, с които допълнително се описват технически спецификации (като осветление, брой места, разположение седалки и др.), които са различни за двата завода. Самата дейност е включвала активното участие на БДЖ Булвагон, освен като координатор и като основен доставчик на части и компоненти, необходими за оборудването на вагоните.

По една или друга причина, за дълъг период от време проектът не е завършен След редица експертни консултации и преговори с двата завода, беше намерен законов и икономически изгоден вариант, с който да бъде даден нов старт на работата по вагоните. Така, след извършена подготовка БДЖ Пътнически Превози ЕООД обяви през 2020 г. две процедури чрез директно възлагане, за довършване на рециклирането на започнатите 15 вагона, първите 4 от които вече излязоха м. Декември.

Трябва да се има предвид, че поради вече извършени дейности и закупени части, самите вагони се намират на различен етап на готовност и довършването се извършва по оригиналната спецификация, което е и обяснението защо липсват съвременни елементи като информационна система например. Предоговаряне и промяна на спецификациите, плюс допълнителна сертификация на промените, би удължило значително процеса, и бе предпочетено все пак да се получат по-съвременни вагони сега, отколкото в неясното бъдеще.

2. По отношение на поставените въпроси;

(а) " Салона да не се разделя от стъклена преградна стена..." - прието е като вече извършено от завода, евентуално премахване е ресурсо нецелесъобразно и увеличаващо доставното време за използване на вагона.
(б) " монтирани рамки за реклама – минимум 2 броя...“ - за самите рамки липсва техническа спецификация. За вагоните от Интерком за рекламни площи е прието да се използват споменатата по-горе стъклена преградна стена, която е с отлична видимост, голяма площ и възможност за лесна поддръжка. За вагоните от Коловаг - предложените рамки формат Б3 са отхвърлени, липсата е отбелязана в констативен протокол и подлежи на изпълнение от страна на завода.
(в) " Вагоните от Септември, не отговарят на броя на седалките според техническите данни... " - изпълнението е съгласно допълнителни анекси, цитирани по-горе. Същото е валидно и за разположението на инвалидните места.
(г) " Външното боядисване трябва да е изпълнено спрямо фиш UIC 842-5" - Самата боя е специфицирана да е устойчива на химикали и графити. Цветовото "изравняване" на вратите е изискано и от двата завода. Вратите са подсистема премонтирана в последният момент поради забележки, и изравняването по цвят щеше да доведе до забавяне и липса на реновирани вагона за желаната от нас дата.

3. По отношение на направените предложения

(а) " Свързане и посредством междувагонните 18 жилни магистрални информационни кабели" - в момента по техническо задание връзката е 16 жилна, което дава възможност за информационна система, която обаче по-принцип липсва като такава, и реално ще може да се използва едва след нейното изграждане. Възможно е да бъде и някакво записано съобщение, но и това под някаква форма е свързано с вграждане на мултимедийна система, за което също предстои генерално решение за вид, тип, обслужване и не на последно място цена и финансиране.

За осигуряване на автоматично заключване на вратите, трябва да се осигури доста по-голям брой съвместими вагони, като вече е предвидена предвидена подмяна на 300 датчика на вагони. Същевременно, заедно с други точки, се подготвя изменение на Наредба 53, която определя и броя машинисти и техните задължения (за момента при автоматично заключване, е необходим помощник машинист за проверка, а плановете са Smartron локомотивите да се обслужват само от един машинист).

(б) " Обособяване на детски кът в 5-те вагона серия 84-44" - не е било предвидено като идея, предадено като заявка да бъде заложено поетапно за първо подновяване на тапицериите или технически преглед на вагоните. Но това не е реален детски кът.

Основен проблем е изборът на подходяща дамаска, доколкото все още за "нормалната" такава има забележки към заводите по износоустойчивост, зацапване и т.н., и все още няма трайно решение.

(в) " Вагони, излизащи от ремонт с новата синя ливрея да се включват в състави с други вагони със същата ливрея" - по принцип е в сила от средата на 2020 за определени типове и номера вагони, твърдо заложено в новото ПКВ, както и пономерна постоянност на състава по едно направление..

(г) " Закупуване на баркод четци към съществуващите компютърни конфигурации" - планирано заедно с въвеждането на новите жп абонаментни карти с чип, които да заменят съществуващите хартиени образци, което е заложено за първо тримесечие 2021.

---

Надявам се предоставената информация да е полезна и да сме отговорили на вашите въпроси.

С Уважение

Никола Василев". 

Ние, от Пътническия консултативен съвет, ще продължим да бъдем критични и да даваме гласност по актуалните въпроси на Железницата, както и да предлагаме нови решения за допълнително подобряване на услугата. Напомняме Ви, че сме отворени за всякакви аргументирани предложения на e-mail адрес: bdzadvisor@abv.bg, както и на страницата ни във Фейсбук – "Гласът на релсите". 


Няма коментари:

Публикуване на коментар

Позиция относно изготвянето на новото разписание на влаковете за 2022 г.

На дата 8.10.2021 г., петък, Пътническият консултативен съвет изпрати до БДЖ своето становище относно бъдещият График за движение на ...