сряда, 2 декември 2020 г.

"ГЛАСЪТ НА РЕЛСИТЕ" ЗА ПО-ДОБРА ЖЕЛЕЗНИЦА

 

Източник: www.transportal.bg

През последните 30 години Българските държавни железници са едно от малкото останали големи държавни предприятия, което често се коментира негативно по ред причини. Всички сме чували и виждали от медиите преобладаващите новини по темата - жп инциденти, закъснения, лошо отношение, финансови злоупотреби... въобще липса на отношение и политика, насочени към негово величество клиента. Всичко това изглежда странно, пречупено през призмата на динамично развиващия се днес свят, в който железопътният транспорт заема все по-важно място и особено в ЕС, член на който е и нашата страна. Странно или не - у нас държавната политика, противоположно на световната тенденция, категорично не бихме окачествили като позитивна и ефективна за пътническия железопътен транспорт. Свидетели сме на сериозен лобизъм за частните автобусни компании и забавени реакции в полза на железницата.

        Въпреки фактите за некачествената услуга и лошата държавна политика в този сектор, БДЖ остава най-големия обществен превозвач в България до днес и ежедневно хиляди граждани използват влак, за да се придвижат между дома и работното място, учебната скамейка, пазара, лекаря, аптеката, роднините в далечен край на страната и други, и други. За съжаление, понастоящем голяма част от клиентите на БДЖ са по-скоро такива по принуда, не по желание, което изглежда съвсем в реда на нещата предвид нивото на предоставяната услуга. 

       В навечерието на Европейската година на железниците, този ноември ние - петима граждани с различни професии и социален статус, все пътуващи с БДЖ по желание, се събрахме да си говорим за по-добър обществен железопътен транспорт у нас, водени от любовта към пътуването със същите тези стари и бавни родни влакове. Да, все още има немалко граждани, избиращи БДЖ по своя воля и такива, които имат виждания как да се случват нещата по-добре. Съществуват граждански обединения, които многократно са отстоявали пред жп превозвача аргументирани предложения за подобряване на обслужването. През последните години из социалните мрежи се зародиха и развиха множество групи и страници на фенове и служители на БДЖ, които разпалено коментират всичко, случващо се в родната железница и касаещо двете държавни дружества - инфраструктурното НКЖИ, отговарящо за гарите и железните пътища, и превозвача БДЖ-ПП ЕООД. 

    Разграничавайки се от публичната критика, която БДЖ получава всеки ден, без ангажиране на коментаторите с конкретни решения на проблемите, ние решихме да споделим желанието си да представяме градивна критика с ясна визия на държавния железопътен превозвач, имайки предвид, че тя ще бъде отправена именно към него. Така на 26.11.2020 г. се проведе среща между нас и представители от ръководството на БДЖ, които официално дадоха дума, че приветствайки желанието ни ще ни подкрепят като се вслушват в отправяните предложения и ще се стремят да ги реализират, в случай, че отговарят на корпоративното им разбиране за високо качество на услугата. 

    Кои всъщност сме ние? Борислав Веженов е професионален артист от Русе, пътуващ ежеседмично по работа и за удоволствие по всички краища на страната с влакове. Добрил Тошев е младежът от Враца, който доста добре познава разписанието, подвижния състав и пътникопотока на влаковете в цяла Северна България и заради множеството си редовни пътувания, и заради запълненото свободно време с темата влакове. Пазарджиклията Кристиан Ваклинов вече 7 години се свързва с теснолинейката Септември-Добринище, а от 2016 г. е основател и председател на Гражданско сдружение "За теснолинейката", в което членуват 60 души от цялата страна, обединени зад каузата за опазване, популяризиране и развиване на най-високата жп линия на Балканите. Освен гражданската дейност, представена в множество обществени мероприятия и диалог с БДЖ, от есента на 2017 г. Кристиан работи в Централно управление на БДЖ като експерт по обслужване по покана на тогавашното ръководство. Николай Колев е от Габрово, занимава се с електроинженерство и е част от Сдружение "Железниците днес", което през годините се стреми да защитава интересите на старопланинските части на Северна България откъм обслужване с железопътен транспорт. Петър Делчев е роден в Димитровград и живее в София от много години, където работи като експерт в Национална компания "Железопътна инфраструктура". Дълги години Делчев взема участие в различни обществени инициативи и организации, много от които свързани изцяло с развитие на железопътния транспорт.

    Стартираме нашата дейност с идейна визия за действие, която ще се развива в следващите месеци. Важно е да уточним, че сме неформална гражданска група и съответно няма форма на "членство" в несъществуващо юридическо лице. 

    Желанието ни е да успеем да достигнем до всяко добро предложение от ползватели услугите на БДЖ, за да можем заедно с нашите виждания да ги излагаме пред ръководството на компанията с очакване да бъдем чути, предвид дадената дума, за да забележим в бъдещ момент положителна промяна. Всяко предложение до БДЖ ще получава публичност, за да е достъпно за всеки.

    Насреща сме за Вашите предложения в тази насока чрез фейсбук страницата "Гласът на релсите" и на електронната поща bdzadvisor@abv.bg.

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Позиция относно изготвянето на новото разписание на влаковете за 2022 г.

На дата 8.10.2021 г., петък, Пътническият консултативен съвет изпрати до БДЖ своето становище относно бъдещият График за движение на ...