![]() |
Източник: www.transportal.bg |
През последните 30 години Българските държавни железници са едно от малкото останали големи държавни предприятия, което често се коментира негативно по ред причини. Всички сме чували и виждали от медиите преобладаващите новини по темата - жп инциденти, закъснения, лошо отношение, финансови злоупотреби... въобще липса на отношение и политика, насочени към негово величество клиента. Всичко това изглежда странно, пречупено през призмата на динамично развиващия се днес свят, в който железопътният транспорт заема все по-важно място и особено в ЕС, член на който е и нашата страна. Странно или не - у нас държавната политика, противоположно на световната тенденция, категорично не бихме окачествили като позитивна и ефективна за пътническия железопътен транспорт. Свидетели сме на сериозен лобизъм за частните автобусни компании и забавени реакции в полза на железницата.
Въпреки фактите за некачествената услуга и лошата държавна политика в този сектор, БДЖ остава най-големия обществен превозвач в България до днес и ежедневно хиляди граждани използват влак, за да се придвижат между дома и работното място, учебната скамейка, пазара, лекаря, аптеката, роднините в далечен край на страната и други, и други. За съжаление, понастоящем голяма част от клиентите на БДЖ са по-скоро такива по принуда, не по желание, което изглежда съвсем в реда на нещата предвид нивото на предоставяната услуга.
В навечерието на Европейската година на железниците, този ноември ние - петима граждани с различни професии и социален статус, все пътуващи с БДЖ по желание, се събрахме да си говорим за по-добър обществен железопътен транспорт у нас, водени от любовта към пътуването със същите тези стари и бавни родни влакове. Да, все още има немалко граждани, избиращи БДЖ по своя воля и такива, които имат виждания как да се случват нещата по-добре. Съществуват граждански обединения, които многократно са отстоявали пред жп превозвача аргументирани предложения за подобряване на обслужването. През последните години из социалните мрежи се зародиха и развиха множество групи и страници на фенове и служители на БДЖ, които разпалено коментират всичко, случващо се в родната железница и касаещо двете държавни дружества - инфраструктурното НКЖИ, отговарящо за гарите и железните пътища, и превозвача БДЖ-ПП ЕООД.
Разграничавайки се от публичната критика, която БДЖ получава всеки ден, без ангажиране на коментаторите с конкретни решения на проблемите, ние решихме да споделим желанието си да представяме градивна критика с ясна визия на държавния железопътен превозвач, имайки предвид, че тя ще бъде отправена именно към него. Така на 26.11.2020 г. се проведе среща между нас и представители от ръководството на БДЖ, които официално дадоха дума, че приветствайки желанието ни ще ни подкрепят като се вслушват в отправяните предложения и ще се стремят да ги реализират, в случай, че отговарят на корпоративното им разбиране за високо качество на услугата.
Кои всъщност сме ние? Борислав Веженов е професионален артист от Русе, пътуващ ежеседмично по работа и за удоволствие по всички краища на страната с влакове. Добрил Тошев е младежът от Враца, който доста добре познава разписанието, подвижния състав и пътникопотока на влаковете в цяла Северна България и заради множеството си редовни пътувания, и заради запълненото свободно време с темата влакове. Пазарджиклията Кристиан Ваклинов вече 7 години се свързва с теснолинейката Септември-Добринище, а от 2016 г. е основател и председател на Гражданско сдружение "За теснолинейката", в което членуват 60 души от цялата страна, обединени зад каузата за опазване, популяризиране и развиване на най-високата жп линия на Балканите. Освен гражданската дейност, представена в множество обществени мероприятия и диалог с БДЖ, от есента на 2017 г. Кристиан работи в Централно управление на БДЖ като експерт по обслужване по покана на тогавашното ръководство. Николай Колев е от Габрово, занимава се с електроинженерство и е част от Сдружение "Железниците днес", което през годините се стреми да защитава интересите на старопланинските части на Северна България откъм обслужване с железопътен транспорт. Петър Делчев е роден в Димитровград и живее в София от много години, където работи като експерт в Национална компания "Железопътна инфраструктура". Дълги години Делчев взема участие в различни обществени инициативи и организации, много от които свързани изцяло с развитие на железопътния транспорт.
Стартираме нашата дейност с идейна визия за действие, която ще се развива в следващите месеци. Важно е да уточним, че сме неформална гражданска група и съответно няма форма на "членство" в несъществуващо юридическо лице.
Желанието ни е да успеем да достигнем до всяко добро предложение от ползватели услугите на БДЖ, за да можем заедно с нашите виждания да ги излагаме пред ръководството на компанията с очакване да бъдем чути, предвид дадената дума, за да забележим в бъдещ момент положителна промяна. Всяко предложение до БДЖ ще получава публичност, за да е достъпно за всеки.
Насреща сме за Вашите предложения в тази насока чрез фейсбук страницата "Гласът на релсите" и на електронната поща bdzadvisor@abv.bg.
Няма коментари:
Публикуване на коментар